חיפוש

מצעד 8 מנועי החיפוש המובילים בארץ ובעולם

אין זה סוד גוגל (Google) עדיין נחשבת בתור השם הבולט ביותר בעולם מנועי החיפוש באינטרנט – הן בזירה העולמית והן בזו המקומית, כאן בישראל. אף שמרבית משתמשי האינטרנט משתמשים באופן כמעט אוטומטי במנוע החיפוש של חברת גוגל, עבור כל חיפוש שהם מבצעים ברשת, וחלקם אף הגדירו את דף החיפוש של גוגל בתור עמוד הבית בדפדפן שלהם, מסתבר כי ישנם גם כמה שחקנים חזקים אחרים בשוק מנועי החיפוש שכדאי מאוד להכיר.

למותר לציין כי חלק ממנועי החיפוש האלטרנטיביים הללו פופולריים מאוד בפני עצמם – הם פשוט לא נראים פופולריים במיוחד בהשוואה לענקית החיפוש גוגל. במדריך שלפניכם נציג סקירה מקיפה של השמות החמים ביותר בתחום מנועי החיפוש האינטרנטיים, נכון להיום, הן בארץ והן בעולם, ונסקור את מאפייניו הבולטים של כל אחד ממנועי החיפוש הללו. שנתחיל?

במקום הראשון – מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם: גוגל (Google)

כתובת URL מרכזית: www.google.com

נתח שוק עולמי בתחום מנועי החיפוש (נכון לאוקטובר 2020): % 92.26

השליטה הכמעט מונופולית של מנוע החיפוש של חברת גוגל בתחום החיפושים באינטרנט ׁ(בכל סוגי המכשירים), הוא נתון מדהים שקצת קשה לעכל. מנוע החיפוש של Google הוא כה פופולרי, שהיקף השימוש בו גדול פי כמה וכמה מהיקף החיפושים בכל מנועי החיפוש האחרים בעולם גם יחד. באופן ספציפי, גוגל מחזיקה כיום בכמות עצומה של 92.26 אחוזים מנתח השוק העולמי של מנועי החיפוש – הישג שאי אפשר להישאר אדישים אליו בהתחשב בפרק הזמן המצומצם יחסית, בו חברת גוגל פעילה.

מנוע החיפוש של גוגל פותח בשנת 1996 על ידי סרגיי ברין ולארי פייג', עובדה שרבים מכירים.

אולם מה שאולי לא ידעתם הוא ששני השותפים הציעו למעשה למכור את גוגל בשנת 1999 לחברת האינטרנט Excite תמורת 750,000 דולר בלבד. Excite דחתה את ההצעה, ויש להניח שבעליה בילו את 21 השנים האחרונות בהלקאה עצמית בגין מה שהיה, ככל הנראה, ההחלטה העסקית הגרועה ביותר בהיסטוריה. כיום, נכון לאוקטובר 2020, שווי השוק של גוגל וחברת האם שלה Alphabet, מוערך במצטבר בסכום יוצא דופן של כ – 1000 מיליארד דולר, כלומר טריליון דולרים!

כתוצאה מכך, נכון למועד כתיבת שורות אלו, לארי פייג', מנכ"ל אלפבית, מדורג בתור האדם התשיעי בעושרו בעולם (הראשון, אגב, הוא ג'ף בזוס – מנכ"ל פלטפורמת הסחר העולמית אמזון) עם שווי נקי של 75.4 מיליארד דולרים, ואילו סרגיי ברין, נשיא החברה אלפבית, מדורג כיום בתור האדם העשירי בעושרו בעולם, עם שווי נקי מדווח של 73 מיליארד דולר.

כיום, גוגל היא הרבה מעבר למנוע חיפוש. החברה פיתחה פתרונות תוכנה רבים אחרים כמו גוגל דרייב. היא מחזיקה ביוטיוב, פיתחה קו של סמארטפונים ומחשבים ניידים ואף יצרה כלי רכב אוטונומיים. מן הראוי לציין כי גוגל מפעילה גם מנועי חיפוש אחרים מעבר למנוע החיפוש המרכזי שלה – כולל מנוע חיפוש שנקרא Ask – שהוא מנוע החיפוש השביעי בגודלו בעולם (עליו נדון בהרחבה בהמשך). ענקית מנועי החיפוש גם מעדכנת כל העת את עמוד התוצאות של מנוע החיפוש המרכזי שלה כדי לספק מגוון פורמטים של תוכן מועיל, כמו ה – Featured Snippets .

 

במקום השני – מנוע החיפוש מבית מיקרוסופט: בינג (Bing)

כתובת URL מרכזית: www.bing.com

נתח שוק עולמי בתחום מנועי החיפוש (נכון לאוקטובר 2020): % 2.83

Microsoft Bing (לשעבר 'בינג' – השם שונה באוקטובר השנה) הוא מנוע החיפוש השני בגודלו בעולם עם נתח שוק של 2.83 אחוזים. Microsoft Bing אמנם קטן בהשוואה לגוגל, אך הוא שומר על נתח שוק מכובד במדינות רבות.

מנוע החיפוש מיקרוסופט בינג נמצא בבעלות מיקרוסופט ומופעל על ידה, ומקורו במנועי החיפוש הקודמים MSN Search ו – Windows Live Search.

בדיוק כמו גוגל, גם מנוע החיפוש בינג מציג את תוצאות החיפוש שלו בכרטיסיות שונות כגון תמונות, סרטונים, מפות וחדשות. אולם בניגוד לשער החיפוש של גוגל, ששומר על קו עיצובי נקי ומינימליסטי, דף הבית של בינג תמיד כולל תמונת רקע יפהפיה וכן לינק לעמוד החדשות של Microsoft Bing.

ביולי 2009, מיקרוסופט ויאהו! הודיעו כי חתמו ביניהן על עסקה, לפיה האלגוריתם של מנוע החיפוש בינג ישמש את מנוע החיפוש של יאהו! – שהוא כיום מנוע החיפוש השלישי בגודלו בעולם (אל חשש – גם אודותיו נפרט בהמשך).

למרות נתח השוק המצומצם של בינג בהשוואה לגוגל, בעלי עסקים לא צריכים להתעלם ממנוע החיפוש הזה. למרות שכמות המשתמשים בבינג קטנה מזו כמו גוגל, בינג עדיין זוכה ללמעלה ממיליארד ביקורים בחודש – תנועת גולשים לא מבוטלת לכשעצמה. יתרה מכך, בעוד שמרבית העסקים ומקדמי האתרים בוחרים למקד את מאמצי הקידום שלהם סביב גוגל, יש פחות תחרות על פרסום אורגני וממומן בבינג. כך שאלו הן אפשרויות שבהחלט עשויות להתגלות כמשתלמות בפן השיווקי.

 

במקום השלישי -מנוע החיפוש הוותיק: יאהו! (Yahoo!)

כתובת URL מרכזית: www.yahoo.com

נתח שוק עולמי בתחום מנועי החיפוש (נכון לאוקטובר 2020): % 1.59

יאהו! נוחתת במקום השלישי ברשימת מנועי החיפוש הגדולים בעולם, עם נתח שוק של 1.59 אחוזים מנפח החיפושים העולמי. הסיפור של יאהו! הוא מרתק באותה מידה שהוא מביך. חברת 'יאהו' הוקמה כבר בשנת 1994 על ידי ג'רי יאנג ודייוויד פילו. במקור הם כינו את אינדקס החיפוש שלהם, "המדריך של ג'רי ודייויד לרשת האינטרנט העולמית", לפני ששינו את שמו במהירות ל- Yahoo! , ראשי תיבות של המילים: "Yet Another Hierarchical Organized Oracle".

הוספת שירותי מייל ושירותי אינטרנט נוספים, הקפיצו את שוויה של חברת יאהו ל – 125 מיליארד דולר בשנת 2000. אבל בדיוק בנקודה הזו המצב החל להתדרדר. מייסדי גוגל לארי פייג' וסרגיי ברין ניסו למכור את גוגל ליאהו! בשנת 1998 תמורת סכום זעום של מיליון דולר. יאהו! מצידה, דחתה את ההצעה על הסף. לאחר מכן, למרות שיאהו נהנתה מיתרון התחלתי עצום ומשאבים רבים יותר מגוגל, שירותי המייל של יאהו (Yahoo! Mail) איבדו מהפופולריות שלהם לטובת Gmail מבית גוגל, פלטפורמת "יאהו תשובות" (Yahoo! Answers) – איבדה גם היא מתנועת הגולשים שלה לטובת Quora, ו – Flickr מבית יאהו! הפסידה לאינסטגרם. על זה נאמר אאוץ'.

כיום, מנוע החיפוש של יאהו! מופעל למעשה על ידי מנוע החיפוש מיקרוסופט בינג. כך שהתוצאות המתקבלות משני מנועי החיפוש דומות מאוד ולא במקרה.

 

במקום הרביעי – מנוע החיפוש הגדול ביותר בסין: באידו (Baidu)

כתובת URL מרכזית: www.baidu.com

נתח שוק עולמי בתחום מנועי החיפוש (נכון לאוקטובר 2020): % 1.14

הכירו את Baidu – מנוע החיפוש הרביעי בגודלו בעולם, עם נתח שוק של 1.14 אחוזים.

מנוע חיפוש זה הוא גם הגדול ביותר בסין. למעשה, באידו שולט לחלוטין בשוק מנועי החיפוש הסיני ומכסה כ – 75 אחוזים מנפח החיפושים בסין נכון לאוקטובר 2020. לשם השוואה, גוגל הצליחה לתפוס רק 2 אחוזים משוק מנועי החיפוש בסין. באידו הוקמה בשנת 2000 והמטה שלה ממוקם בבירת סין, בייג'ינג. באידו היא אחת מחברות הבינה המלאכותית ושירותי האינטרנט הגדולות בעולם. עם זאת, לבאידו עדיין יש מעט מאוד השפעה מחוץ לסין. מן הראוי לציין כי בסין פועלת הצנזורה המקוונת הגדולה והמתוחכמת ביותר בעולם. לכן, כדי שמנועי חיפוש מערביים כמו גוגל ייכנסו לשוק הסיני, עליהם לעמוד בחוקים ותקנות צנזורה קפדניים ומורכבים.

 

במקום החמישי – מנוע החיפוש הרוסי: יאנדקס (Yandex)

כתובת URL מרכזית: www.yandex.ru

נתח שוק עולמי בתחום מנועי החיפוש (נכון לאוקטובר 2020): % 0.5

יאנדקס מתברג במקום החמישי במצעד מנועי החיפוש המובילים בארץ ובעולם, עם נתח שוק עולמי של 0.5 אחוז. זהו מנוע החיפוש הפופולרי ביותר ברוסיה עם 55% מסך החיפושים ברוסית, ואחריו גוגל. מנוע החיפוש יאנדקס פופולרי למדי גם באוקראינה, בלארוס, קזחסטן, אוזבקיסטן וטורקיה, וגם בקרב הקהילה הרוסית בישראל.

חברת Yandex מספקת יותר מ – 70 שירותים שונים , כולל כלים כגון Yandex Disk, שירות אחסון מבוסס ענן הדומה ל – Google Drive. השם "יאנדקס" אומץ בשנת 1993 ומייצג את ראשי התיבות של הביטוי: "Yet Another iNDEXer".

אחד היתרונות העיקריים של מנוע החיפוש יאנדקס עבור משתמשים בשפה הרוסית, הוא היכולת שלו להבין את כללי התחביר בשפה הרוסית בשאילתות החיפוש שמוצגות לו.ברוסית, מילים יכולות לקבל יותר מ – 20 סיומות שונות המשמשות כדי להצביע על היחס ביניהן במשפט. אף שמבחינה דקדוקית, הטיות אלו מאפשרות שימוש בתחביר מדויק יותר, בכל הנוגע לשאילתות חיפוש במנועי חיפוש באינטרנט, זה יוצר מורכבות שמרבית האלגוריתמים של מנועי החיפוש הבינלאומיים מתקשים להתמודד עימה. זהו הבידול המשמעותי שמציע יאנדקס למשתמשיו מול מתחריו בשוק מנועי החיפוש העולמי.

כבר בשנת 2011, יאנדקס הונפקה בבורסה בניו יורק עם הנפקה ראשונית בסך % 1.3 מיליארדי דולרים, מה שהפך אותה למנוע החיפוש השני בגודלו בעולם אחרי גוגל, באותה תקופה.

 

במקום השישי – מנוע החיפוש הפרטי ביותר: דקדקגו (Duck Duck Go)

כתובת URL מרכזית: www.duckduckgo.com

נתח שוק עולמי בתחום מנועי החיפוש (נכון לאוקטובר 2020): % 0.5

DuckDuckGo הוא מנוע חיפוש בעל נתח שוק עולמי דומה לזה של יאנדקס, העומד על כחצי אחוז מנפח החיפושים העולמי. מנוע חיפוש זה הוקם על מנת לתת מענה הולם למשתמשי אינטרנט שמכירים בחשיבות השמירה על פרטיותם בהקשר לחיפושים שהם מבצעים במנועי חיפוש.

בימים אלו ישנם חששות רבים בנוגע לפרטיות המשתמשים בגוגל. ידוע לא זה מכבר כי ענקית החיפוש גוגל מבצעת מעקב, ניטור ואיסוף של נתונים רבים על המשתמשים במנוע החיפוש ובשירותים נוספים שלה.

עבור כל מי שמרגיש פחות בנוח עם הרעיון שנתוני המשתמש שלו נאספים ומאוחסנים על ידי ספקיות שירותי אינטרנט ומשווקים, ולטובת אלו שלא ששים להיחשף למודעות פרסומת המותאמות לאופי החיפושים שהם מבצעים, מנוע החיפוש DuckDuckGo עשוי לספק פתרון מועיל במיוחד.

מנוע החיפוש של DuckDuckGo אינו מאחסן את המידע האישי של משתמשיו ולא עוקב אחריהם עם מודעות מטורגטות. פירוש הדבר הוא שבין אם תבקרו באתר שמוכר נעלי ספורט, ובין אם תבחרו לצרוך תכנים פחות קונבציונליים באינטרנט, לא תצטרכו להתמודד בשבועיים שלאחר מכן עם הפצצת פרסומות של משווקים מאותו התחום.

DuckDuckGo מציעה אפילו תוסף שימושי לדפדפן Google Chrome כדי להקל על השימוש בו.

במנוע החיפוש 'דקדקגו' מתבצעות כיום כ – 28 מיליון שאילתות חיפוש יומיות וכמות החיפושים היומית בו הולכת וגדלה באופן עקבי, ולא במקרה. לסיכומו של דבר, מנוע החיפוש של דקדקגו הוא פתרון מושלם לכל מי שחשוב לו לשמור על פרטיותו והמידע האישי שלו בזמן הגלישה באינטרנט.

 

במקום השביעי –  פלטפורמת השאלות והתשובות: Ask.com

כתובת URL מרכזית: www.ask.com

נתח שוק עולמי בתחום מנועי החיפוש (נכון לאוקטובר 2020): % 0.42

Ask הוא מנוע החיפוש השביעי בגודלו בעולם כיום, עם נתח שוק של 0.42 אחוזים.

האתר, שנוסד בשנת 1996 על ידי גארט גרואנר ודיוויד ורתן בקליפורניה, נקרא במקור "שאל את ג'יבס" (Ask Jeeves).

הרעיון לא היה ליצור עוד אינדקס או מנוע חיפוש, אלא שירות שאלות ותשובות מקוון.

החברה בחרה להשמיט את השם "Jeeves" משם המותג שלה בשנת 2006, כאשר ביצעה מהלך של מיתוג מחדש לאתר, מהלך אשר במסגרתו שונה שם הפלטפורמה ל – "Ask".

בשנת 2010, Ask.com ויתרה על הניסיון להכות את שוק מנועי החיפוש, לאחר שהבינה כי גוגל הפכה למתחרה שבלתי אפשרי לנצח, וכיום, מנוע החיפוש בפלטפורמת Ask.com נשען למעשה גם הוא על אלגוריתם החיפוש של גוגל.

 

במקום השמיני – מנוע החיפוש הכי אקולוגי בסביבה: אקוסיה (Ecosia)

כתובת URL מרכזית: www.ecosia.org

נתח שוק עולמי בתחום מנועי החיפוש (נכון לאוקטובר 2020): % 0.1

מבחינת נתח השוק שלה בזירת מנועי החיפוש הבינלאומיים, חלקה של אקוסיה הוא סביב 0.10% בלבד מנפח החיפושים העולמי. זה אולי לא אחד ממנועי החיפוש הפופולריים ביותר בעולם עדיין, אך אנו סבורים כי אקוסיה ראויה לאזכור מיוחד. אקוסיה היא עסק חברתי שהוקם בברלין על ידי כריסטיאן קרול בשנת 2009. הסיבה העיקרית לכך שנוצרה חברת אקוסיה הייתה הרצון לסייע במימון נטיעת עצים ופרויקטים של שיקום סביבתי. כיצד פועלת אקוסיה?

אקוסיה היא שותפה של מיקרוסופט בינג (Microsoft Bing), כלומר תוצאות החיפוש שלה מטופלות על ידי האלגוריתם של בינג. חברת אקוסיה מרוויחה כסף לתמיכה בנטיעת עצים על ידי הצגת מודעות בתוצאות החיפוש שלה. בכל פעם שלוחצים על מודעה, אקוסיה מקבלת נתח קטן מרווחי הפרסום. ההערכה היא כי נדרשים כ  – 45 חיפושים למימון נטיעת עץ אחד.

מנוע חיפוש זה, אם כן, למעשה משתמש בכספי המפרסמים על מנת לנטוע עצים ברחבי העולם – יוזמה התורמת גם לסביבה, גם לאנושות וגם לכלכלה המקומית. כל מה שנדרש מהמשתמש על מנת להיות שותף ליוזמה הנפלאה הזו, הוא לבצע חיפוש באמצעות אקוסיה.
מן הראוי לציין בהקשר זה כי חברת אקוסיה פועלת בשקיפות מלאה לגבי הוצאותיה, ומפרסמת דוחות כספיים קבועים.

בדף הבית של Ecosia מתעדכן בזמן אמת מספר העצים שנטעו משתמשי מנוע החיפוש, והוא עומד על קרוב ל – 112 מיליון עצים וממשיך להתעדכן בעת כתיבת שורות אלה.

בנוסף, מנוע החיפוש מספק למשתמש מונה אישי המעדכן אותו בכמות העצים שננטעה בזכות לחיפושים שהוא ביצע בעצמו.

Ecosia הוא גם מנוע חיפוש נהדר. תוצאות החיפוש והמודעות המוצגות בהן מופעלות כאמור על ידי מיקרוסופט בינג, ומשודרגות באמצעות האלגוריתמים של Ecosia עצמה.
בדומה למנוע החיפוש DuckDuckGo, גם אקוסיה מתמקדת בשמירה על פרטיות משתמשיה.
מנוע חיפוש זה אינו מאחסן לצמיתות את החיפושים שהגולשים ביצעו, אינו משתמש בכלי מעקב חיצוניים, ואינו מוכר את הנתונים של המשתמש למפרסמים. החיפושים למעשה מוצפנים והמשתמשים יכולים לבחור גם לנטרל לחלוטין את שמירת היסטוריית החיפושים הזמנית בשרתי Ecosia על פי העדפתם.

גם ל – Ecosia יש גם תוסף ייעודי לדפדפן כרום כדי להקל על השימוש במנוע החיפוש שלה.

 

בשורה התחתונה

במאמר זה סקרנו את מנועי החיפוש המובילים בעולם כיום, על פי נתח שוק עולמי.

סביר להניח כי רשימת מנועי החיפוש המובילים בעולם תשתנה בשנים הקרובות. אולם דבר אחד נראה בטוח למדי כרגע: גוגל צפויה להמשיך להיות השליטה הבלתי מעורערת בשוק מנועי החיפוש גם בעתיד הנראה לעין.

שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

המדריך המלא להקמת אתרי לידים

בואו נשים את הדברים על השולחן: אין מי מאיתנו שלא מחפש דרכים קלות, יחסית, וחוקיות, כמובן, לייצר כסף. גם אם לא מדובר בהכנסה שניתן להסתמך

כדאי להשקיע ב-SEO בזמן מלחמה?

מדינת ישראל נמצאת במלחמה (נכון להיום – 6.11.23). אני כותב את זה בגוף ראשון כמי שלוקח בה חלק פעיל. אין ספק שמלחמה היא עניין מורכב

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים