חיפוש

איך לעשות שימוש בנתונים מהקונסול כדי לקבל יותר תנועה אורגנית?

אני יוצא מתוך נקודת הנחה שכולנו כאן מכירים את הקונסול של גוגל, או בשמו הרשמי Google Search Console.

כדי להפוך את הפוסט הזה לקצת יותר נוח לכתיבה ולקריאה, אני אקרא מעכשיו ל-google search console בשם המלבב: הקונסול. אם במהלך הפוסט יהיה צורך להתייחס לתפקיד מדיני שדומה במהותו לשגריר של מדינת ישראל במדינה אחרת, שבה אין שגרירות – כבר נשבור את הראש בזמן המתאים איך בדיוק לקרוא לו.

אבל בינתיים, אני לא חושב שהפוסט שלנו הולך לשם.

אני רוצה בפוסט הזה להציג כמה טריקים נחמדים שכדאי לבצע באמצעות הקונסול, כדי לשפר את איכות וכמות התנועה האורגנית שמגיעה לאתר.

למי שירצה בעקבות הפוסט הזה להעמיק אף יותר, ולהפוך למאסטר בקונסול, אני יותר ממליץ על הצטרפות אל הקהילה הגדלה מיום ליום של תלמידי הקורס המושקע שלנו. אנחנו מתייחסים לעולם קידום האתרים ברצינות, ואם אתם רואים את הדברים כמונו, אנחנו בהחלט נשמח שתהיו חלק בלתי נפרד מן השיח שלנו על הנושא.

לפני שנצלול פנימה אל הטריקים והשטיקים עצמם, אני רוצה למקד את תשומת הלב שלנו בפוסט הזה ללשונית ה- performence או לשונית הביצועים של הקונסול, אם אתם במקרה משתמשים בממשק המעוברת שלו.

לשונית הביצועים בגוגל סרץ קונסול
Performance

 

הקונסול, כמובן, מכיל המון מידע ופונקציונליות בעולמות תוכן נוספים, ובהם קישורים, חווית משתמש, הודעות שגיאה, פריצה לאתר, עונשים ידניים, אינדוקס, התאמה למובייל ועוד.

אנחנו, כאמור, נתרכז בפוסט הזה רק בביצועים, וננסה להבין אילו כלים מעמיד לרשותנו הקונסול, כדי לשפר את הדירוגים של האתר שלנו ולייצר הישגים בתחום הקידום האורגני.

 

קצת רקע והגדרות על האופן בו עובד הקונסול

הקונסול הוא כלי רב עוצמה שעובד בשיטת המודל.

מה זה אומר? זה אומר שהוא מציג נתונים מעולמות תוכן שונים, וכל הנתונים האלו מדברים באותה שפה. וזה גם אומר שאם המשתמש בחר לסנן את הנתונים על פי לוגיקה מסוימת, הלוגיקה הזאת תישמר לאורך כל התפריטים והחוצצים בצורה תואמת לסינון שבוצע.

רוצים דוגמה? בבקשה. נניח לרגע שהיו בפרק זמן נתון 1,000 חשיפות של גולשים לביטוי חיפוש שקישר למי מעמודי האתר. כעת, באמצעות החוצצים והתפריטים של הקונסול, יכול המשתמש לבחור בביטוי חיפוש נתון שמעניין אותו במיוחד. ברגע שילחץ על ביטוי החיפוש הזה, כל המדדים המוצגים על גבי המסך יכילו נתונים המפולטרים לביטוי הספציפי שנבחר. זה אומר, שלאחר לחיצה על הביטוי האמור, נוכל, לדוגמה, לראות את כמות החשיפות קטנה ל 28 חשיפות בלבד.

אז אילו עולמות תוכן מנוהלים באמצעות הקונסול?

הקונסול מכיל 4 עולמות תוכן עיקריים:

הקלקות – מספר הלחיצות של משתמשים על קישורים בדפי תוצאות החיפוש, אשר מובילים למי מעמודי האתר.

חשיפות – מספר הפעמים בהן הוצגה למשתמש תוצאת חיפוש המובילה לאתר, בין אם לחץ עליה ובין אם לאו.

שיעור ההקלקה – היחס בין מספר ההקלקות למספר החשיפות.

מיקום ממוצע – הדירוג הממוצע של מי מעמודי האתר שהוצג לגולש עבור ביטוי חיפוש מסוים בפרק זמן נתון.

עוד משהו שחשוב להכיר בהקשר הזה של עבודה עם הקונסול: כל הנתונים מוצגים על פי פרק הזמן שנבחר. ברירת המחדל, כאשר מפעילים את הקונסול, היא של שלושה חודשים אחרונים, אולם ניתן לאחזר נתונים בתקופות שונות ואפילו במועדים ספציפים. הקונסול מציע תקופות מוכנות מראש, אולם גם מאפשר להגדיר את טווח התאריכים בהתאם לצורך.ֿ

אילו נתונים מוצגים בקונסול?

שאילתא – מה חיפש הגולשֿ.

העמוד באתר שהוצג לגולש – כתובת ה – url של העמוד שהוצג לגולש בדפי תוצאות החיפוש.

מדינות – שם המדינה ממנה בוצע החיפוש הרלוונטי.

מכשיר – סוג המכשיר ממנו בוצע החיפוש – מחשב, טאבלט או מכשיר נייד.

נראות החיפוש – רמת חווית המשתמש שסופקה לגולשים שהגיעו לאתרֿ.

תאריך – היום אליו מתייחסים נתוני הטראפיק הרלוונטי.

חשוב לזכור: כל אחד מן המדדים שהצגתי כאן ניתן לחיפוש, סינון, ומיון. שלושת הכלים האלו יהיו מרכיב מרכזי בטריקים ובשטיקים שאציג מיד.

 

טריקים ושטיקים שניתן לבצע בקונסול כדי לייצר תנועה איכותית יותר של גולשים לאתר

אז סוף סוף, אחרי חפירה לא קצרה, הגענו לתכלס. איך ניתן להשתמש בכלים שמספק לנו הקונסול, כדי לייצר ערך מוסף גדול יותר לבעל האתר? בואו נמחיש הכל באמצעות הקונסול:

 

מיקומים גבוהים ושיעורי הקלקה נמוכים

אם תיגשו לקונסול ותמיינו את טבלת הנתונים לפי מיקום ממוצע בסדר עולה (מיקום ממוצע נמוך זה טוב לנו) – תוכלו לעבור בצורה סדרתית על שדה שיעור ההקלקה, למצוא מקרים בהם שיעור ההקלקה הוא נמוך ביחס למיקום המעולה בדפי תוצאות החיפוש, ולהתחיל לתחקר את המצב.

בדיקת מיקום ממוצע בקונסול
הראה מיקום ממוצע
סינון מיקום ממוצע בקונסול
סינון מיקום ממוצע בקונסול

לא ברור? מיד נסביר הכל.ֿ

ראשית, כאמור, אנחנו מנסים לאתר ביטויי חיפוש הממוקמים טוב בדפי תוצאות החיפוש. מדוע אנחנו עושים זאת? משום שאנחנו רוצים להיות ממוקדים במקרה הזה באותם מקרים שגם גוגל בעצמה חושבת שעמוד התוכן שלנו הוא איכותי וראוי לדירוגים גבוהים. זה אומר שכמות העבודה שתיוותר לנו לביצוע, בכל ההקשר הזה של בניית אמון וסמכות דרך העיניים של גוגל תהיה בירידה.

עכשיו, מתוך אותם עמודים שמדורגים גבוה עבור ביטוי חיפוש נתון, אנחנו מחפשים את אלו ששיעור ההקלקה עליהם הוא נמוך יחסית, למרות המיקום המצויין, לדוגמא:

מיקום ממוצע לעומת מספר לחיצות
מיקום ממוצע \ כמות הקלקות

 

למה אנחנו עושים את זה? ובכן, בואו נחשוב לרגע מה משפיע על שיעור ההקלקה של גולש כאשר הוא נתקל בתוצאת חיפוש המוצגת לו גבוה בדפי תוצאות החיפוש.

שיעור הקלקה נמוך יכול להעיד על מספר מקרים:

הראשון – הכותרת והתיאור לא מספיק אטרקטיביים. זה, כמובן, המקרה הקל. במקרה כזה, כל מה שנדרש הואל לעדכן את תגיות המטא טייטל ומטא תיאורֿ, ולצפות בשינוי מתחולל מעצמו. בשלב הזה, בו הגולשים מקבלים את ההחלטה האם להקליק על תוצאת חיפוש, הם עושים זאת על סמך איכות הכותרת והתיאור המוצגים להם בדפי תוצאות החיפוש.

השני – הוא שהגולשים ביצעו את החיפוש מתוך כוונת משתמש ברורה לעבור אל עמוד ספציפי באותו חיפוש, באתר אחר. במקרה כזה, לא יעזרו מאמצים שיווקיים שונים, ואם הם יעזרו התרומה תהיה זניחה ביחס להשקעה.

 

ירידה הדרגתית במיקום הממוצע

הגרף המוצג בחלק העליון של חוצץ הביצועים בקונסול, מאפשר לזהות מגמות בקלות יחסית.

הצגת גרף מיקום ממוצע דרך הקונסול
מיקום ממוצע

 

במקרה שלנו, אנחנו נבחר ביטוי שמעניין אותנו, וננסה לראות כיצד הוא מתנהג בתקופה ארוכה יחסית, נניח של חצי שנה ומעלה. אם נבחין בגרף ירידה במיקומים לאורך זמן, חשוב יהיה שנדע לתחקר את עצמנו ולהבין מדוע ביטוי שכל כך חשוב לנו מייצר תוצאות כל כך מאכזבות בדפי תוצאות החיפוש.

 

ביטויים אשר עבורם האתר מדורג בעמוד השני

יש משהו שכל מקדם אתרים ודאי יסכים עליו: קל יותר לשפר דירוגים עבור חיפוש שמחזיר תוצאות בעמוד השני, מאשר לשפר עמוד שמוצג בחמש התוצאות הראשונות של גוגל. הסיבה לכך ברורה: סולם הדירוגים אינו לינארי: ההבדל בין מיקום 55 למיקום 50 הוא זניח. לעומתו, ההבדל במיקומים 5 ו-1 הוא הבדל של שמיים וארץ. לכן, מיקוד המאמצים בביטויים שמדרגים את עמודי האתר רק בעמוד השני של גוגל, הוא מתודה טובה.

 

מציאת ביטויים עם מספר חיפושים נמוך וביצועים גרועים

באמצעות הקונסול, תוכלו למיין את טבלת הנתונים בחלק התחתון של המסך בחוצץ הביצועים, לפי כמות החשיפות, בסדר עולה. בחרו אז מילת מפתח עבורה מספר החשיפות הוא נמוך, יש בה פוטנציאל עסקי, והביצועים שלכם במקום זה הם טעוני שיפור, מה שנקרא.

שאילתא בעלת מספר חשיפות נמוך עם פוטנציאל עסקי גבוהה
מיקום טעון שיפור / כמות חשיפות נמוכה

 

למה מקרה כזה הוא טוב? משום שעבור מילת מפתח כזאת תוכלו לשפר את הביצועים יחסית בקלות. תחת ההנחה שמילת המפתח לא מאוד תחרותית, סביר יהיה להניח שבאמצעים פשוטים יחסית, תוכלו לעבות את הטקסט בעמוד הרלוונטי, ולשבץ בו את מילת המפתח עוד מספר פעמים, וכך, בעצם, להרוויח דירוג כמעט בחינם.

 

מציאת עמודים חזקים ובחינת הביטויים המדורגים עליהם

במקרה המבחן הזה נעבוד הפוך: נאתר את אותם עמודים חזקים באתר על פי מדד החשיפות או מדד ההקלקות בסדר יורד של חשיבות, וננסה, באמצעות לחיצה על העמוד הרלוונטי ומעבר לחוצץ המתאים, להבין אילו ביטויי חיפוש שגוגל בעצמו חשב שהם ראויים לקבל מקום בדירוג העמוד הזה, מעניינים אותנו.

ביטוי בעל מספר רב של לחיצות וחיפושים
ביטוי בעל מספר רב של לחיצות וחיפושים

 

לאחר שעשינו את זה, אנחנו צריכים לקבל החלטה: האם כדאי להקים עמוד ייעודי לביטוי כזה, שגוגל בעצמו בחר לדרג באמצעות הפניה לדף חזק באתר, או שמא לחזק את התוכן, הקישורים הפנימיים וקישורים חיצוניים שיפנו לעמוד הזה, באמצעות הביטוי הנתון.

 

לסיכום

תהליך קידום אתרים מבוסס דאטה הוא כבר מזמן חלק אינטגרלי מכל תהליך תקשור מול לקוח של מצב האתר. באמצעות הנתונים הרלוונטיים, ושימוש בקונסול, אפשר בקלות לחלץ תובנות שישפרו את התנועה לאתר, יגרמו ליותר ויותר גולשים איכותיים להגיע אליו, וכן לשפר המרות וכל זאת, בהשקעה מינימלית יחסית של משאבים וזמן.

שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים