חיפוש

הנגשת אתרי אינטרנט ככלי לקידום אורגני

הנגשת אתרי אינטרנט היא תהליך שמאפשר לבעלי מוגבלות מסויימת כגון עיוורים, בעלי לקויות ראיה ובעלי לקויות קוגנטיביות המתקשים להפעיל את ידיהם, אנשים בעלי מוגבלות שמיעתית, כאלו שסובלים מדיסלקציה, הפרעות קשב וריכוז ועוד לקויות נוספות, לצרוך את התכנים השונים המנוהלים באתר, בצורה אפקטיבית.

דוגמאות לסוגי הנגשה שונים באתר אינטרנט

על מנת להמחיש כיצד הנגשה יכולה לשפר את יכולתם של בעלי מוגבלויות לצרוך את התכנים השונים באתר, נשתמש בדוגמאות הבאות. מובן, שעולם התוכן של הנגשת אתר הוא רחב בהרבה מן הדוגמאות שתוצגנה, וצריך להישקל בכובד ראש ובשים לב לתקנות הרלוונטיות ולהיבטים הטכנולוגיים השונים באתר.

הנגשה לעיוור

תוכנה מיוחדת המיועדת לעיוורים, מסייעת לגולש עיוור לקרוא את התכנים השונים באתר באמצעות הקראה בקול. עיוור צריך שתהיה פתוחה בפניו האפשרות לקרוא את כלל התכנים באתר, לקרוא את תגיות התמונות על מנת להבין מה מוצג בתמונה, לזהות כותרות ראשיות וכותרות משנה, ולהפעיל את כלל הקישורים והכפתורים הצויים באתר.

הנגשה לבעלי לקויות ראיה    

אנשים הסובלים מלקות ראיה יוכלו לצרוך את התוכן באתר, לאחר שבעל האתר יוודא כי הניגודיות שבין צבע הטקסט לצבע הרקע מאפשרת זאת.

הנגשה לבעל לקות שמיעה

על מנת לסייע לבעלי לקויות שמיעה לצרוך תוכן המסופק באמצעות סרטונים ובהם שמע, יש לדאוג לכך שהסרטונים ילוו בכתוביות מתאימות.

הנגשה לבעלי מוגבלות מוטורית

אנשים שבשל מגבלה כזו או אחרת אינם מסוגלים לעשות שימוש בעכבר, זקוקים לאפשרות להפעיל את האפשרויות השונות הקיימות בעמוד האינטרנט באמצעות המקלדת. אפשרויות אלו כוללות ניווט נוח בין התפריטים באתר אך גם לחיצה על קישורים ומעברים נוחים בין עמודים שונים באתר.

ישנן כמובן דרישות רבות נוספות בעולם התוכן של הנגשת אתרים. מיד נסביר היכן ניתן למצוא אותן.

תקנות ותקנים

תקנות הנגישות לשירות מפרטות את הדרישות השונות מאתרי אינטרנט בכל הקשור לפעולות הנגשה שעל בעלי האתרים לבצע. הפעולות עצמן מוגדרות בתקן 5568 הישראלי, שמתבסס על הנחיות נגישות לתכני אינטרנט Web Content Accessibility Guidelines של ארגון ה W3C הבינלאומי.

על פי תקנות הנגישות לשירות, כל אתר אינטרנט הנותן שרות ציבורי או מידע אודות השירות לציבור חייב להיות נגיש. עם זאת, במקרים הבאים מקבל בעל האתר פטור קבוע או זמני מהנגשת האתר:

במקרה שבו נדרשת הרשמה מראש לקראת כניסה לאתר או שבאתר פחות מ- 500 גולשים בו זמנית – קיים פטור מלא מהנגשה, למעט אם בעל מוגבלות ביקש זאת.

במקרה של עוסק פטור או עסק בעל מחזור של פחות מ- 100,000 ש"ח בשנה – פטור מלא מהנגשה.

במקרה של עסק שהמחזור השנתי שלו לא עולה על 300,000 ש"ח – פטור מהנגשה עד ל- 26/10/2020.

במקרה של עסק שהמחזור השנתי שלו גדול מ- 300,000 ש"ח וקטן מ- 1,000,000 ש"ח, עסק קיים יקבל פטור למשך שלוש שנים שלאחריהן יידרש לעבור שוב בדיקה לגבי זכאותו לפטור.

במקרה של פרסומות – קיים פטור גורף מהנגשה.

במקרה של ניהול עמוד ברשתות חברתיות – פטור מלא במקרה שתשתית הרשת החברתית אינה מאפשרת הנגשת האתר.

4 סיבות שבגינן שווה להנגיש אתרי אינטרנט

ישנן סיבות טובות ומגוונות לפעול להנגשת אתר האינטרנט שבבעלותכם:

חשיפה לקהל יעד רחב יותר

כאשר אתם בוחרים שלא להנגיש את אתר האינטרנט שבבעלותכם, אתם למעשה מוותרים מראש על קהל יעד גדול שהיה יכול להגדיל את פוטנציאל ההכנסות של העסק. במקרה שהמתחרים שלכם לא בחרו לעשות כמוכם, והנגישו את אתר האינטרנט שלהם לבעלי מוגבלויות, הם מקבלים יתרון עצום עליכם בהתקשרות מול האוכלוסיה הרלוונטית.

שיפור תוצאות הקידום האורגני בגוגל 

גם אם לא מדובר בפקטור דירוג ישיר, הרי שבעלי מוגבלויות שיכנסו לאתר שלכם ויצאו ממנו לאחר שיבינו כי הוא אינו מונגש עבורם, יאותתו למנוע החיפוש שכדאי לו לחשוב היטב האם הדירוג שלכם בדף תוצאות החיפוש מצדיק את איכות השירות וחווית המשתמש שאתם מספקים לגולשים שלכם.

מעבר לכך, בהסתכלות קדימה, סביר יהיה להניח שבעידן בו רוב רובם של האתרים יהיו מותאמים לגלישה במובייל, וינוהלו על תשתיות מהירות ואמינות, דווקא האזורים בהם יספקו האתרים ערך מוסף לאוכלוסיות ייחודיות יוכלו לספק תשתית טובה יותר לקידום אתרים אורגני של האתר.

שיפור התדמית של העסק

בעל עסק אשר פועל להנגשה של אתר לבעלי מוגבלויות שונות נתפס בעיני גולשים רבים כחברתי יותר, סוציאלי יותר, ורגיש יותר לצרכים המשתנים בחברה המודרנית. עסק בעל תדמית טובה מקבל פידבקים חיוביים, שהם בתורם עוזרים לעסק להתקדם ולהרחיב את פעילותו.

הימנעות מתביעות בגין העדר הנגשה ראויה

החוק מאפשר, במסגרת הגבלות מסויימות, לכל בעל מוגבלות לתבוע אתר שהיה חייב להנגיש את השירותים השונים שהוא מציע מכורח התקנות, ולא עשה זאת. יש לציין, כי על בעל האתר לתקן ליקויים אלו בהנגשה בתוך 60 יום מרגע הפניה אליו.

איך מנגישים אתר אינטרנט?

בעל אתר אינטרנט יכול לעשות שימוש במגוון של תוספים על מנת להנגיש את אתר האינטרנט שלו בהתאם לתקנות. חשוב לברר לפני הטמעת תוסף נגישות באתר, אילו אלמנטים בתקנות הוא מכסה. לא מעט מן התוספים המוצעים לבעלי אתרים מספקים כיסוי חלקי של דרישות התקנות, ועלולים להוביל למצב בו בעל אתר הולך בלי ומרגיש עם… 

בנוסף, קיימות חברות שונות שההתמחות שלהן היא ביצוע הנגשה של האתר באמצעות ניהול ועדכון קוד המקור באתר. לשיטה זאת יתרונות רבים ובהם היכולת לאפיין ולהטמיע נגישות מלאה באתר בהתאם לתקנות. עם זאת, בהרבה מן המקרים, התקשרות מול חברה חיצונית לביצוע ההנגשה תהיה יקרה משמעותית מהטמעת תוסף נגישות באתר.

שילוב הצהרת נגישות באתר

מרגע שבעל אתר סיים לבצע את פעולת ההנגשה של האתר לבעלי מוגבלויות, הוא רשאי ואף מצופה לשלב באתר הצהרת נגישות. הצהרה זו תשמש את בעל האתר על מנת להבהיר אילו שירותים הונגשו באתר ובאיזו צורה, אילו שירותים לא הונגשו מתוקף פטור שקיבל בעל האתר, מיהו רכז הנגישות בעסק וכן פרטים רלוונטים נוספים לעניין ההנגשה.

לסיכום

הנגשת אתר האינטרנט שלכם לבעלי מוגבלויות שונות אינה רק אקט מוסרי וערכי. הנגשה כזאת יכולה להועיל לבית העסק באמצעות חשיפה שלו לקהלי יעד רלוונטים, שיפור הקידום האורגני שלו, וכן הדגשת התדמית החיובית של בית העסק.   

הנגשת אתרי אינטרנט היא תהליך שמאפשר לבעלי מוגבלות מסויימת, לצרוך את התכנים השונים המנוהלים באתר, בצורה אפקטיבית.

הנגשת אתר אינטרנט יכולה לסייע לבעל העסק לאפשר לאוכלוסיות שלמות שנמנע מהן השימוש באתר, לעשות בו שימוש ולהגדיל כך את הפוטנציאל העסקי של האתר. כמו כן, הנגשת האתר יכולה לסייע בדירוג עמודי האתר במנועי החיפוש השונים.

בעלי לקויות ראיה, עיוורים, בעלי לקויות שמיעה, בעלי מוגבלות מוטורית, וכן בעלי מוגבלויות נוספים יכולים לקבל מענה במהלך הנגשת האתר.

החוק קובע כללים שבהתאם אליהם צריך אתר אינטרנט להיות מונגש. לפרטים המלאים היכנסו למאמר המלא.

הנגשת אתרי אינטרנט ככלי לקידום אורגני
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

המדריך המלא להקמת אתרי לידים

בואו נשים את הדברים על השולחן: אין מי מאיתנו שלא מחפש דרכים קלות, יחסית, וחוקיות, כמובן, לייצר כסף. גם אם לא מדובר בהכנסה שניתן להסתמך

כדאי להשקיע ב-SEO בזמן מלחמה?

מדינת ישראל נמצאת במלחמה (נכון להיום – 6.11.23). אני כותב את זה בגוף ראשון כמי שלוקח בה חלק פעיל. אין ספק שמלחמה היא עניין מורכב

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים