לאחרונה פרסמה גוגל על הכוונה שלה לשלב אלמנטים נוספים של בינה מלאכותית באלגוריתם הדירוג שלה, שיאפשרו לה לאתר פיסות תוכן רלוונטיות לשאילתא שביצע הגולש, גם אם אלו לא הוטמעו בעמודים שעוסקים בנושא באופן מובהק. העדכון הזה נקרא בשם passage indexing, והוא משנה את הדרך שבה צרכנים יקבלו מידע ממנוע החיפוש הגדול בעולם, וגם את ההיערכות הנדרשת של מנהלי אתרים לעידן החדש. זאת ועוד, על פי גוגל, השיפור באלגוריתם הדירוג שלה אמור לטייב כ 7% מתוצאות החיפוש שלה, בעיקר עבור שאילתות זנב ארוך ספציפיות של גולשים עם כוונת חיפוש מדוייקת.
בואו ננסה להבין במה מדובר. לפני העדכון הזה, כאשר גולש היה מבצע שאילתא במנוע החיפוש, מנוע החיפוש של גוגל היה מנסה למצוא את העמוד שנראה כי יש לו היכולת לספק את המענה הטוב ביותר לשאילתא שביצע הגולש, ואז מתוכו לבחור את המענה לשאילתא הזאת. המענה הזה היה לעיתים מוצג כחלק מסט התוצאות העשירות המוצגות בדפי תוצאות החיפוש.
לאחר העדכון הזה, מנוע החיפוש של גוגל פועל בצורה שונה: הוא מנסה לאתר פיסות תוכן, או מקטעי תוכן, שעונים בצורה הטובה ביותר לשאילתא של הגולש, גם אם אלו לא מוטמעים בעמוד שזהו הנושא העיקרי שבו הוא עוסק.
כלומר, אם המענה האיכותי ביותר לשאילתא שביצע הגולש עבור נושא מסוים נמצא דווקא בעמוד גדוש בתוכן שעוסק בכלל בנושא אחר, גוגל תחלץ את המידע הרלוונטי מן העמוד עמוס התוכן ותציג את המענה הזה לגולש כבר בדף תוצאות החיפוש.
האם גוגל שינתה את שיטת האינדוקס שלה?
האם גוגל החלה לאנדקס רק מקטעים מתוך התוכן הרב והעשיר הנמצא בעמודי אינטרנט ולא את עמודי האינטרנט עצמם? התשובה, לפי גוגל, היא שלילית. לטענת גוגל, הם ממשיכים לאנדקס עמודים שלמים ושינו רק את שיטת הדירוג שלהם בהתאמה לשאילתות ספציפיות ביותר.
למעשה, בפועל, מה שישתנה זה הדרך שבה גוגל תחל להציג מידע לגולשים. במקום מנוע חיפוש, שיאפשר לגולשים לאתר אתרי אינטרנט שיספקו עבורם מענה לשאילתות שונות, גוגל יותר ויותר משקיעה משאבים שהפיכת המנוע הזה למנוע תגובה. כלומר, האג'נדה לפי גוגל צריכה לספק כבר בדפי תוצאות החיפוש את המענה האיכותי ביותר שהיא יכולה לייצר עבור הגולש, מקבלת כאן משנה תוקף.
האם לכותרות המשנה בעמודי התוכן תהיה חשיבות רבה יותר מעכשיו?
התשובה לשאלה הזאת היא ככל הנראה חיובית. מרגע שגוגל מנסה לאתר את המענה הטוב ביותר לשאילתא שביצע הגולש בתוך התוכן עצמו, לטייטל של העמוד ולכותרת הראשית יש עדיין חשיבות גדולה, אולם במקביל גדלה החשיבות של כותרות המשנה שנמצאות בעמוד, בעיקר בשל העובדה שאלו קרובות יותר לתוכן בעמוד.
זאת הסיבה, שמנהלי אתרים ומקדמים שרוצים להיערך לעידן החדש בו מוצגות תוצאות חיפוש בדפי תוצאות החיפוש עבור שאילתות ספציפיות ביותר, צריכים להשקיע יותר מחשבה בתכנון מבנה התוכן באתר, ולצייד את המאמרים והתוכן בכלל בכותרות משנה ברורות וחכמות.
הנה מאמר שלי בנושא אופטימיזצייה לכותרות מישנה.
אז מה ההבדל בין תוצאות עשירות לאינדוקס מקטעים?
נשאלת השאלה: אם התוצאות המתייחסות לעדכון אנדוקס המקטעים מוצגות כבר בדפי תוצאות החיפוש, מה ההבדל ביניהן ובין התוצאות העשירות שהתרגלנו לראות בשנים האחרונות?
התשובה היא הדרך שבה גוגל מגיעה אל התוצאות האלו. בעוד שבתוצאות עשירות גוגל מנסה למצוא את העמוד בר הסמכות הגדולה ביותר לתת מענה לשאילתא שביצע הגולש, ואז מחלצת ממנו את המענה האיכותי ביותר הקיים בעמוד הזה, הרי שבעידן אינדוקס המקטעים, גוגל תנסה לחלץ מתוך עמודי תוכן עמוסים, ולא חשוב מה הנושא שלהם, את המענה הטוב ביותר לשאילתא שביצע הגולש, ולהציג לו אותה.
הדבר הזה מהווה מהפכה של ממש. הסיכוי של גוגל להציג מענה איכותי יותר לגולשים עולה בצורה דרמטית, משום שהיא לא מגבילה את עצמה לחיפוש אחר מענה רק בתוך עמודים שנתפסים כרלוונטיים לנושא.
איך תיראנה תוצאות החיפוש מעכשיו?
סביר יהיה להניח כי בתקופה הקרובה יותר ויותר תוצאות עשירות יוצגו לגולש כבר בדפי תוצאות החיפוש. הדבר הזה הופך הגיוני אפילו יותר, אם המענה לשאילתא שביצע הגולש מתחבא בתוך עמוד עמוס בתוכן שלא קשור באופן ישיר לנושא שבו עוסק הגולש.
בתצורת העבודה הזאת, משתפרת לאין ערוך חווית המשתמש של הגולש במנוע החיפוש, בין היתר, כי אף אחד לא שולח אותו לדוג תוכן בתוך עמוד עם תוכן משמעותי, שעל פניו, במבט ראשון, לא נראה רלוונטי לשאילתא שביצע הגולש.
האם מנהלי האתרים נדרשים לנקוט בפעילות מיוחדת כדי להיערך לעדכון?
יש שתי פעולות עיקריות שמנהלי אתרים יצטרכו לבצע מהיום על מנת להצליח ולדרג את עמודי האתרים שלהם במנוע החיפוש של גוגל בצורה אפקטיבית יותר:
הראשונה היא להשקיע בתוכן עמוק ומשמעותי, שנותן כיסוי ומענה שלם לכלל הסוגיות שיכולות לעלות בהקשר של שאילתות גולשים שונות. ככל שהתוכן הזה יהיה מעמיק ושלם יותר, כך יגבר הסיכוי שעבור שאילתא ספציפית מאוד של גולש המענה יוכל להינתן באמצעות מקטע המשולב בעמוד הזה.
הפעולה השניה שיצטרכו מנהלי אתרים לבצע היא לטייב את מבנה התוכן באתר שלהם, ולשים דגש מיוחד על כותרות המשנה באתר.