חיפוש

איך לבדוק רמת תחרותיות לפני שנכנסים לנישה

אם יש משהו שיכול לצנן מהר מאוד התלהבות של כל יזם מתחיל, שבטוח שהמציא את הגלגל, הוא להבין שלמרות כל מה שחשב, הוא לא באמת המציא את הגלגל. שעל הרעיון הבאמת מוצלח שלו חשבו אחרים כבר לפניו, ושלמרבה הצער, יש להם כיס עמוק יותר, גב כלכלי חזק יותר, ונחישות רבה יותר להצליח.

כשמגלים שרמת התחרות בנישה שאליה רוצים להיכנס גבוהה מידי עוד לפני שיוצאים לדרך – לא קרה שום דבר רע. פשוט מחשבים מסלול מחדש ומבינים האם מתאים או לא מתאים לנו להשקיע בפרויקט או במיזם. לעומת זאת, כשמגלים שרמת התחרות היא גבוהה רק אחרי שהושקעו כספים ומשאבים רבים אחרים – כאן הסיפור מתחיל להיות הרבה פחות פשוט ולפעמים לא כל כך נעים.

אז איך תחקרו את הנישה שלכם? איך תבינו עד כמה עוצמתיים וחזקים הם המתחרים שלכם? באילו דרכים תוכלו להבין האם מדובר כאן בהזדמנות אמיתית לשרת קהל לקוחות שזקוק לשירות או המוצר שלכם, או שמדובר בעוד פארסה חולפת ורעיון עסקי לא בשל מספיק? בואו נכיר כמה וכמה דרכים לעשות זאת:

כמות ואיכות התוכן באתרי המתחרים

לפעמים, כדי לדעת עד כמה המתחרים שלכם באמת רציניים בתחום, מספיק לצרוך את התוכן באתר שלהם. אתרים סמכותיים שמהווים אוטוריטה אמיתית בנישה שבה הם פועלים לרוב מכילים כמות גדולה של תוכן באתר, שמתעדכן בתדירות גבוהה ביחס למתחרים, ובעל רמת עומק גדולה יותר. איך תדעו עד כמה המתחרים שלכם חזקים על סמך התוכן שנמצא באתר?

היכנסו לאתרי המתחרים, התרשמו מהיקף התוכן שמוטמע באתר, נסו מתוך ההיכרות האישית שלכם עם התחום להבין עד כמה הוא מקיף באמת, עדכני, מתייחס לתמורות ושינויים בנישה, כולל התייחסות לטכנולוגיות חדשות, לתחומים חדשים ועוד. נסו להבין כמה תכנים איכותיים כאלו מועלים לאתר בפרק זמן נתון, באילו פורמטים מוטמעים התכנים השונים (האם מדובר בוידאו, באינפוגרפיקה, במאמרי עומק? ועוד), כמה מקצועיים התכנים האלו, ועד כמה נדרשת מומחיות אמיתית כדי לייצר אותם וכו'.

 

כמות ותדירות אינדוקס העמודים באתרי המתחרים

כתבתי כאן בעבר על הפקודה :site ועל הדרכים שבהן היא מסייעת לנו להעריך כמה עמודים מן האתר מאונדקסים במנוע החיפוש ולספק לנו עוד כמה וכמה אינדיקציות באשר לאתר. בכל הקשור למחקר מתחרים, הפקודה :site יכולה לסייע לנו כדי להבין כמה עמודים מאונדקסים באתרי המתחרים שלנו ולאמוד את רמת החשיבות שמייחסים מנועי החיפוש לאתרים האלו.

בנוסף לפקודה :site תוכלו לעשות שימוש גם בפקודה cache: שתעזור להבין מתי בפעם האחרונה אונדקסו עמודים חשובים באתר. ככל שהדפים אונדקסו לפני זמן קצר יותר ותדירות העדכון שלהם גדולה יותר – כך סביר יהיה להניח כי האתר סמכותי יותר ומתחרה קשה יותר בנישה הספציפית הזאת.

דוגמא לפקודת SITE:

דוגמא לפקודת Site

 

דוגמא לפקודת CACHE:

דוגמא לפקודת cache

 

כמות המודעות ומחירי המודעות על חיפושים רלוונטיים

עוד בדיקה פשוטה שתוכלו לעשות כדי להעריך את רמת התחרות בנישה שלכם היא להבין עד כמה המתחרים שלכם להוטים להשקיע בפרסום מודעות עבור חיפושים רלוונטיים. ככל שעבור חיפושים ספציפיים תראו יותר מודעות בדפי תוצאות החיפוש, כך סביר יהיה להניח שהתחום, או באופן ספציפי הביטוי – הינו תחרותי יותר.

באמצעות כלים כמו כלי מילות המפתח של גוגל, Semrush, Ahrefs, סימילארווב, ואחרים, תוכלו ללמוד גם על מחירי הקליקים של מודעות ממומנות המתייחסות לביטויים שלכם. אמנם הכלים האלו לא באמת מציגים נתונים מדוייקים, אבל החלט יוכלו לשמש אתכם לצורך ביצוע הערכה גסה של כמות ההשקעה של המתחרים בביטויי מפתח שחשובים גם לכם. מן הסתם, ככל שהמחיר שאותו מוכנים לשלם מפרסמים עבור הקלקה של גולש הוא גבוה יותר, כך נחשב התחום לתחרותי יותר, וקשה יהיה בו יותר לייצר תוצאות איכותיות בקידום האורגני.

דוגמא לבדיקת תחרותיות בכלי מתכנן מילות המפתח של גוגל:

בדיקת תחרותיות בכלי של גוגל

 

כמות הביטויים עליהם מדורגים אתרי המתחרים

כלים שונים למחקר אתרים יוכלו לספק לכם מידע אודות מספר הביטויים המשוער עליהם מדורג האתר ב 100 המקומות הראשונים של דפי תוצאות החיפוש עבור חיפושים רלוונטיים. גם כאן מדובר באינדיקציה מסוימת לחוזק האתר: ככל שהאתר מדורג על יותר ביטויים, כך סביר להניח שהוא חק וסמכותי יותר וקשה יהיה לעקוף אותו בדפי תוצאות החיפוש.

דוגמא לבדיקת כמות המילים המדורגות דרך Ahrefs:

כמות מילים מדורגות

 

איכות וגודל פרופיל הקישורים החיצוניים המפנים לאתרי המתחרים

פרופיל קישורים חיצוניים עשיר שמפנה לאתר, כזה שמכיל קישורים מאתרים סמכותיים רבים ורלוונטיים בנישה, הוא עדות מצויינת לכך שמדובר באתר סמכותי שהוא בעצם אוטוריטה בתחום. חשוב יהיה במקרה הזה להבדיל בין קישורים חיצוניים מאתרים סמכותיים שאינם רלוונטיים בצורה הדוקה, כמו מגזינים שונים, שבהם כל אחד יכול לפרסם בתמורה לכסף, ובין קישורים אמיתיים שנוצרו מתוך יחסי עבודה מקצועיים. דוגמה לקישורים כאלו יכולה להיות פרסום מאמר על ידי בלוגר מקצועי שסוקר את התחום, ומציין בו כמה וכמה שחקנים מרכזיים בנישה.

דוגמא לפרופיל קישורים:

דוגמא לבדיקת קישורים

 

כמות העוקבים אחרי מותגי המתחרים ברשתות החברתיות

דרך נוספת לזהות מותגים סמכותיים בנישה שבה אתם פועלים, היא לעקוב אחר הפרופילים החברתיים שלהם. מותגים שמתהדרים בדפים עסקיים או קבוצות עסקיות ברשתות החברתיות שיש להם עוקבים רבים ביחס למתחרים, ושכמות העוקבים הזאת גדלה ביחס ישיר או גדול מקצב ייצור התוכן, הם בסבירות גדולה מתחרים שקשה יהיה לכם הרבה יותר לעבור בדפי תוצאות החיפוש האורגני.

דוגמא לבדיקת פרופיל ברשתות החברתיות:

כמות עוקבים פייסבוק

 

כמות החיפושים הישירים על שם המותג של המתחרים

חיפושים ישירים על שם המותג הם אינדיקציה מצויינת ללמוד עד כמה המותג הזה נחשב לאוטוריטה של ממש בתחום. ככל שכמות החיפושים הישירים על שם המותג היא גבוהה יותר, כך סביר יהיה להניח שמדובר במותג מוכר, סמכותי, שהולך בד בבד עם הצורך בשירותים או מוצרים בתחום הספציפי שבו הוא מקיים פעילות שוטפת.

איך תדעו כמה חיפושים ישנם על שם המותג של המתחרים שלכם? פשוט מאוד. כלי מחקר מילות מפתח כמו Semrush או כלי מילות המפתח של גוגל – יסייעו לכם במשימה.

דוגמא לבדיקת כמות חיפושים למותג:

בדיקת כמות חיפושים למותג

 

מידת היציבות במיקומים עבור ביטויי חיפוש פופולריים ותחרותיים

כלי מחקר שונים יעזרו לכם במדידה של ה – Serp – דף תוצאות החיפוש (ראשי התיבות של Search Engine Result Page) לאורך זמן. זה אומר שתוכלו לזהות מגמות שונות באשר למידת היציבות של תוצאות החיפוש של המתחרים. אם המתחרים מדשדשים בין המקום הראשון לשלישי הלוך וחזור – ייתכן שניתן יהיה להתמודד מולם על מקום ראוי. לעומת זאת, מתחרים אשר מדורגים במקום הראשון עבור ביטויי מפתח תחרותי ורלוונטי באופן יציב במשך חודשים ארוכים – הם מתחרים שקשה יהיה הרבה יותר לעקוף.

 

כמות תוצאות החיפוש שלא מתייחסות לאתרי לקוח

דרך נוספת חשובה שתעזור לכם לאמוד את רמת התחרותיות על ביטויי מפתח חשובים היא להבין מה, למעשה, אתם רואים ב – SERP. אם חלק גדול מן התוצאות מתייחס לכתבות שפורסמו במגזינים ועיתונים סמכותיים – ייתכן שהדבר נובע דווקא בשל היעדר מתחרים ריאליים, שמספקים לציבור את אותם שירותים או מוצרים שאתם מספקים.

לעומת זאת, אם אתם רואים שהעמוד הראשון והשני של גוגל מתמלאים בבתי עסק אמיתיים שמספקים שירות לקהל היעד שלכם – סביר יהיה להניח שנכנסתם לנישה תחרותית ביותר וכדאי יהיה לכם להכין את הארנק.

איך-לבדוק-רמת-תחרותיות-לפני-שנכנסים-לנישה
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

המדריך המלא להקמת אתרי לידים

בואו נשים את הדברים על השולחן: אין מי מאיתנו שלא מחפש דרכים קלות, יחסית, וחוקיות, כמובן, לייצר כסף. גם אם לא מדובר בהכנסה שניתן להסתמך

כדאי להשקיע ב-SEO בזמן מלחמה?

מדינת ישראל נמצאת במלחמה (נכון להיום – 6.11.23). אני כותב את זה בגוף ראשון כמי שלוקח בה חלק פעיל. אין ספק שמלחמה היא עניין מורכב

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים