חיפוש

איך לאתר תוכן משוכפל פנימי או חיצוני באתר?

תוכן איכותי הוא אחד המרכיבים העיקריים בהחלטה של גוגל כיצד לדרג אתרים. לעומת זאת, תוכן משוכפל הוא דווקא אחד המרכיבים העיקריים בהחלטה של גוגל האם להטיל עונש ידני על אתר ולפגוע בדירוגים שלו במנועי החיפוש.

אז מהו תוכן משוכפל, האם הוא תמיד נוצר בצורה זדונית, היכן ניתן לאתר אותו וכיצד ניתן לטפל בו? הכל במאמר הבא.

מהו תוכן משוכפל?

רשת האינטרנט היא רשת פתוחה וזמינה לכל אדם. הקלות שבה ניתן לאתר מידע, ואז לשכפלו ולהפיצו היא בלתי נסבלת. מאמר שכתיבתו כרוכה במחקר מעמיק ובהשקעת משאבים גדולה ניתן, למעשה, להעתקה בלחיצת כפתור.

תוכן משוכפל מתייחס לקיום של קטעי טקסט בהיקף משמעותי שחוזרים על עצמם באתרים שונים או באתר יחיד.

 

הבעיות העיקריות עם תוכן משוכפל

כאשר בעלים של אתר אינטרנט עושה שימוש בתוכן משוכפל, הוא חושף את עצמו לשני סיכונים עיקריים:

 

הפרת זכויות יוצרים וחשיפה לתביעה

העתקת תוכן מאתר אחר ללא רשותו עלולה, למעשה, לגרום להפרת זכויות יוצרים. בגין כך, ייתכן שהאתר שהעתיק את התוכן ושילב אותו בעמודים השונים יהיה חשוף לתביעת זכויות יוצרים מצד בעלי המידע המקוריים.

 

פגיעה – עונש מגוגל

לא רק אנשים – גם גוגל איננה מחבבת, בלשון המעטה, טקסטים משוכפלים שחוזרים על עצמם באתרים שונים. בעבר, טכניקה ידועה שבה נהוג היה לעשות שימוש בעת קידום אורגני של אתר, הוא פרסום מאמר שהוטמע באתר גם באתרים אחרים לצורך הוצאת קישורים לאתר היעד. גוגל, כמובן, לא רואה בעין יפה מהלכים כאלו ועלולה להשית על אתר שהעתיק תוכן עונשים ידניים.

 

אתגרים עיקריים בטיפול בתוכן משוכפל

אז מהם האתגרים העיקריים שניצבים בפני מנהלי אתרים בכל הקשור לתוכן משוכפל?

 

קל להעתיק תוכן

כאמור, רשת האינטרנט זמינה ונגישה לכמות עצומה של אנשים ובהם גם כותבי תוכן. כל אחד יכול היום לגשת למאמר המפורסם באינטרנט ולהעתיקו בקלות רבה. למעשה, בחלק לא קטן מן המקרים, הפעילות של יצירה והטמעה של תוכן באתר, מסתמכת בדיוק על המתודה הזאת: קריאה ועיבוד של מידע הקיים כבר בתוך הרשת.

 

פיקוח על כותבי תוכן

מנהלי אתרים אשר רוצים לקדם את האתר שלהם בצורה אורגנית במנועי החיפוש ובפרט בגוגל, עושים שימוש בכותבי תוכן מקצועיים לצורך שילוב מאמרי איכות באתר או מחוצה לו (על מנת לקבל קישורים, כמובן). הפיקוח על כותבי תוכן כאלו הוא אתגר של ממש. קשה עד בלתי אפשרי לדעת ברמה גבוהה של ודאות שהתוכן שיצר כותב התוכן אינו משוכפל.

זאת ועוד, לרוב כותבי תוכן מקצועיים לא מבצעים מחקרים מעמיקים ומגיעים למסקנות בעצם. עובדה זו יוצרת עבורם את ההכרח לעבד מידע שכבר קיים ברשת האינטרנט, לסדר אותו בצורה מובנת ובהירה, תוך השתדלות שלא לחזור על ניסוחים קיימים.

אין ספק שזהו אתגר לא פשוט איתו צריכים להתמודד כותבי תוכן ויש בו כדי לייצר חשיפה של קיום תוכן משוכפל עבור בעל האתר.

 

תכנים מקצועיים שאין מקום לעריכה מסיבית שלהם

לעיתים, חלק מן התוכן שמבקש בעל האתר להטמיע בעמודים השונים הוא תוכן מקצועי וטכני, כזה שאין מקום לעשות בו שינויים רבים. למשל, הוראות הפעלה למכשיר מסויים, פירוט דרישות המופיעות בחוק לגבי סיטואציה מסויימת ועוד. במקרים כאלו, האתגר של כותב התוכן הוא ממשי: כיצד לייצר תוכן שהוא נאמן ככל האפשר לכוונת המקור, ומאידך אינו מייצר סיכון של קיום תוכן משוכפל.

 

תכנים אוניברסליים

תוכן אוניברסלי הוא תוכן שחוזר על עצמו באתרים רבים ומשמש כבקרת מפתח לתרחישים מסויימים. למשל, מדיניות שימוש באתר, מדיניות הגנת הפרטיות באתר, תנאים משפטיים ועוד. טקסט כזה, יכול לחזור על עצמו באתרים שונים עם שינויים מינוריים. גוגל לרוב יודעת לבדל את התוכן הזה מתוכן שאמור להיות מקורי ובעל ערך מוסף, אולם בכל זאת, מדובר באחד האתגרים מולם ניצב מנהל אתר בהקשר של תוכן משוכפל.

 

איך מזהים תוכן משוכפל?

ישנן מספר דרכים לזהות תוכן משוכפל:

 

חיפוש בגוגל

ניתן להעתיק פסקה או חלק מפסקה במיקום מרכזי וייחודי באתר והדביק את הטקסט המועתק במנוע החיפוש של גוגל. אם גוגל תחזיר תוצאה שהיא שונה מהאתר שאתם מנהלים, יש יסוד סביר להניח שהתוכן שלכם הועתק.

 

שימוש ב – Copyscape

השירות CopyScape בגרסתו החינמית יאפשר לכם לחפש עותקים של עמוד מסויים באתר שלכם, ברחבי הרשת. כל שתידרשו לבצע הוא להיכנס לאתר, ולהזין את כתובת ה – url של העמוד שמכיל את התוכן אותו תירצו לבדוק.

 

שימוש ב – CopyScape Premium

שירות הפרימיום של CopyScape יאפשר לכם, בנוסף לבדיקה של עמוד שכבר הוטמע באתר שלכם, לחפש קיומם של עותקים עבור טקסט קיים בקובץ שטרם הוטמע באתר.

 

שימוש ב – Siteliner

שירות Siteliner הוא שירות שיסייע לכם לאתר תוכן משוכפל בעמודים פנימיים באתר. כפי שיודע כל מנהל אתר, שפים בעלי תוכן משוכפל בתוך האתר נוצרים כל העת. זאת, בעיקר בשל שימוש בתגיות שונות המייצרות חיתוכים שונים והצגה של מידע קיים, שימוש בעמודי הדפסה וכו'.

 

איך מטפלים בתוכן משוכפל?

אם נתקלתם בתוכן מקורי שלכם פזור ומוטמע באתרים שונים ברחבי הרשת, יש כמה וכמה דרכים שבהן תוכלו לפעול על מנת לגרום לכך שלא תיפגעו כתוצאה מכך.

 

פניה עם בקשה להסרה

פניה אל בעל האתר המעתיק עם בקשה מפורשת להסרת המידע המועתק היא תמיד אופציה עדיפה. במקרה שבעל האתר לא מסכים, תוכלו לציין בפניו את ההשלכות המשפטיות האפשריות של תביעה על הפרת זכויות יוצרים.

 

פניה עם בקשה להטמעת תג קנוניקל

בעל אתר חיצוני שבכל זאת מתעקש לעשות שימוש בתוכן שלכם, יוכל להטמיע תג קנוניקל באתר שלו, שלמעשה יציין בפני גוגל מהו העותק המקורי של המידע, שאותו כדאי לגוגל לאנדקס. עוד על תג הקנוניקל כתבתי במאמר הזה.

 

קנוניקל פנימי

אם התופעה ממנה אתם סובלים היא קיום תוכן משוכפל בתוך האתר עצמו, כתוצאה ישירה של שימוש בתגיות, עמודי הדפסה וכו', תוכלו לעשות שימוש בתג קנוניקל פנימי, שיפנה אל הדף עם התוכן המקורי.

 

Noindex פנימי

פעולה נוספת שבה תוכלו לנקוט על מנת להתמודד עם קיום תוכן משוכפל פנימי, היא פשוט לבקש ממנוע החיפוש של גוגל שלא לאנדקס את העמודים משכפלי התוכן באתר. תוכלו לעשות זאת באמצעות עריכת קובץ ה- robots.txt באתר.

 

לסיכום

המושג תוכן משוכפל מתייחס לקיום עותקים שונים של טקסט דומה מאוד במספר אתרים שונים ברחבי הרשת או בתוך אתר אינטרנט יחיד. תוכן משוכפל עלול לחשוף את המעתיק שלו לתביעת בגין הפרת זכויות יוצרים, וכן לפגוע במיקומים השונים שלו בגוגל. על מנת לאתר תוכן משוכפל תוכלו לעשות שימוש במגוון כלים הקיימים ברשת בחינם. לאחר מכן, בחרו באחת מן האפשרויות שהוצגו במאמר להתמודדות עם קיום תוכן משוכפל. אין מנוס, חלק מתהליך קידום אתרים הוא גם להתמודד עם דברים מהסוג הזה, בהצלחה.

תוכן משוכפל מתייחס לקיום של קטעי טקסט בהיקף משמעותי שחוזרים על עצמם באתרים שונים או באתר יחיד.

תוכן משוכפל הוא בעייתי כיוון שהוא עלול ליצור סיכונים משפטיים שונים לעסק, למשל בגלל הפרת זכויות יוצרים, וכן לפגוע בדירוגים השונים של עמודי האתר בדפי תוצאות החיפוש.

ישנם כלים שונים שיאפשרו לכם להבין האם באתר שלכם קיים תוכן משוכפל, פנימי או חיצוני. היכנסו כעת למאמר המלא ולימדו באילו כלים תוכלו לעשות שימוש.

בוודאי. חלק בלתי נפרד מכל תהליך קידום אורגני הוא טיפול בתוכן משוכפל צור קשר עוד היום ונסייע לך לדאוג שהתוכן באתר שלך הינו תוכן מקורי וייחודי.

איך לאתר תוכן משוכפל פנימי או חיצוני באתר
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת קידום אתרים ואפיליאצייה המונה כ-125 עובדים ומאות לקוחות בפריסה עולמית, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מייסד רובולינק - אפליקצייה לבדיקת מיקומים חינם לאנדרואיד ולאייפון, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

המדריך המלא להקמת אתרי לידים

בואו נשים את הדברים על השולחן: אין מי מאיתנו שלא מחפש דרכים קלות, יחסית, וחוקיות, כמובן, לייצר כסף. גם אם לא מדובר בהכנסה שניתן להסתמך

כדאי להשקיע ב-SEO בזמן מלחמה?

מדינת ישראל נמצאת במלחמה (נכון להיום – 6.11.23). אני כותב את זה בגוף ראשון כמי שלוקח בה חלק פעיל. אין ספק שמלחמה היא עניין מורכב

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון
תוכנת מעקב הדירוגים הטובה בעולם!
בואו לעקוב אחרי מיקומים של כל אתר, מכל מקום בעולם, כולל הפרדה בין מיקומי דסקטופ ומובייל, תנועה, תיעוד עבודה ואפילו תוכלו לשלוח ללקוחות שלכם לינק לדשבורד שמתעדכן אונליין!
הטבה לגולשי האתר:
14 ימי ניסיון ו-25% הנחה לחודשיים