אוטומציה בשיווק – המדריך המלא

אם יש מצרך נדיר שכל בעל עסק היה שמח לקבל הוא, כמובן, תוספת זמן. חישבו כמה היינו יכולים להספיק לו ביממה אחת היו בעצם 30 שעות במקום 24. ובכן, בשנים האחרונות מסתמנים שני כיוונים אפשרים לפתרון של הבעיה הזאת: הראשון הוא אינספור סדנאות לניהול זמן, שבאמצעותן תלמדו לחלק את המטלות שלכם לקטגוריות ולתעדף אותן. הכיוון השני, והמעט יותר פרקטי, לטעמי, הוא שילוב אוטומציה בתהליכי עבודה עיקריים בעסק. אז איך משלבים אוטומציה בעסק? מיד נבין. אלא שהפעם, במקום להתחיל מן הסקירה הכללית על חשיבות האוטומציה במחזור חיי ניהול העסק, והיתרונות שלה, והערכים שהיא מספקת לנו, אנחנו נצלול ישר לדוגמאות, ומתוכן ננסה לדלות אחר כך תובנות עיקריות. תחזיקו חזק. מיד מתחילים.

דוגמה ראשונה – אוטומציה של שירותי דיוור

כתבתי כבר בהרחבה על נושא הדיוור האלקטרוני, אולם הפעם ננסה להסתכל על הדברים דווקא מן הצד של הלקוח. ובכן, מר פלוני אלמוני החליט ביום בהיר אחד שהוא מעוניין, במסגרת הפתעה שהוא מכין לבת הזוג שלו, לרכוש מנוי זוגי לאחד מן התיאטראות הנחשבים בארץ. הוא גלש באתר של כמה מן הגופים המציעים את השירות, והחליט להשאיר פרטים באתר האינטרנט של אחד מן הגופים האלה.

למר פלוני אלמוני אין כמובן סמכות לקבל את ההחלטה הזאת לבדו. הוא נדרש לאישור של זוגתו שתחיה לפני ביצוע הרכישה. בינתיים, נפנה מר אלמוני לשגרת חייו. כשהוא מגיע בערב לביתו, מתקבלת התרעה בטלפון הנייד שלו שמשמעותה חיווי על קבלת מייל חדש. המייל הזה מתקבל, כמובן, מן התיאטרון אליו נרשם לקבלת פרטים. מר פלוני אלמוני נזכר כי הוא צריך להיוועץ עם זוגתו על האפשרות לרכוש מנוי כזה. בת הזוג שמחה מאוד, והם קובעים ביניהם לדבר עם החמות, כי מישהו יצטרך לשמור על הילדים בזמן שהם יצאו לכל ההצגות האלו.

עוברים שלושה ימים, ומר פלוני אלמוני מקבל מייל נוסף, שמציג את דרכי ההגעה השונות לתיאטרון ואפשרויות החניה המוצעות לידו. מר אלמוני נזכר כי כדאי מאוד שידברו עם החמות בקרוב, שהרי במייל כתוב במפורש שהמבצע לרכישת מנוי זוגי עומד להסתיים בקרוב.

לאחר שיחה קצרה עם החמות מחליטים בני הזוג לבצע את הרכישה באמצעות אתר האינטרנט של התיאטרון המועדף עליהם. מיד לאחר מכן, הם מקבלים אישור רכישה במייל, שמספק להם מידע אודות השירותים השונים שהתיאטרון מציע למנויים חדשים, וכן שתי הטבות נוספות.

מרגש.

 

דוגמה שניה – הפקת חשבוניות במייל

שלומי (שם בדוי – השם המלא שמור במערכת) הוא בעלים של מותג קפה חדש. הוא מוכר קפסולות קפה איכותיות במחיר מוזל. הקמפיין התקשורתי שהריץ עם פתיחת העסק עבד היטב, ושלומי מקבל לא מעט הזמנות און ליין, לא רק מסקרנים שרוצים להכיר את טעם הקפה החדש, אלא גם מלקוחות חוזרים, שהיו מרוצים מאוד מן ההזמנה והשירות.

שלומי מעסיק עוד שני עובדים זולתו, ויחד, קשה להם מאוד לתת מענה לעומס הרב שנוצר בהזמנות. שלומי מנתח את תהליכי העבודה בעסק, ומבין, שזמן רב מבוזבז בעסק על הפקת חשבוניות בצורה ידנית ללקוחות. מיד מתקבלת ההחלטה החשובה: יש לחבר באופן מיידי את מערכת הסליקה למערכת הפקת החשבוניות, כך שמיד עם כל רכישה תופק ללקוח חשבונית מס / קבלה ותישלח למייל של הלקוח ללא מגע יד אדם. שירות כזה, חושב לעצמו שלומי, לא רק יפחית בצורה משמעותית את העומס, אלא גם ימנע טעויות אנוש בהפקת החשבונית שנובעות מן העומס הרב.

ממשיכים.

 

דוגמה שלישית – פרסום במספר מדיות במקביל

אלדד הוא איש תוכן מעולה. המאמרים שהוא כותב מייצרים ערך רב לקהל הקוראים שלו, והוא בהחלט יודע למנף אותם היטב ליצירת לידים איכותיים, שחלקם יכניס לו כסף רב. אלדד מאוד מרוצה מעצמו. הוא מקים, לצד הבלוג ודף הפייסבוק שהוא מנהל, גם פרופיל אינסטגרם. כמו כן, את המאמרים המקצועיים הוא נוהג לפרסם גם ברשת החברתית לינדקאין. ולקינוח – בעיקר עבור חבריו העיתונאים, אלדד נוהג לצייץ בטוויטר טיזר קצר מן הפוסט האחרון עם הפניה לבלוג.

חישבו לרגע איזה עולם מושלם היה יכול להיות המקום הזה שעליו אנחנו חיים אם רק אלדד היה מסוגל בלחיצת כפתור לפרסם את התוכן החדש שיצר בכל הרשתות השונות שהוא מנהל במקביל, תוך התאמה לעיצוב הנדרש, לפורמט התמונות המתאים, ולקבל חיווי אודות מידת החדירה של התוכן החדש לקהל היעד הנמצא ברשת החברתית המסוימת שבה הוא מעוניין להתמקד.

ובכן, גם שירותי אוטומציה מסוג זה קיימים למכביר. כתבתי על כך בפוסט שהקדשתי לכלי שיווק שונים הקיימים ברשת.

הלאה.

 

דוגמה רביעית – צ'אטבוט עם תסריטי שיחה

חנה היא אמא צעירה שמקבלת טלפון מן הגן של הילד במהלך יום העבודה. חנה מבינה מיד את המשמעות. לא סביר שהגננת טרחה ויצור קשר באמצע יום העבודה רק משום שהילד בחר לצייר את העץ בצבע כחול. לא. הילד חולה. היא תאלץ להזמין תור בקופת החולים. אבל היא כרגע בישיבה. היא חייבת לתקתק את הנושא הזה מהר, ואין לה אפשרות לעשות זאת טלפונית. מה גם שאין לה הזמן הדרוש להמתין דקות ארוכות על הקו.

חנה גולשת באמצעות הטלפון הנייד שלה לאתר המותאם למובייל של קופת החולים. מיד עולה מולה צ'אטבוט אדיב, ששואל אותה כיצד הוא יכול לסייע לה. חנה מודעת לכך שלא מדובר בנציג אנושי, אולם העובדה שהבוט הזה מספק לה לא רק שאלות, אלא גם תשובות אפשריות, והיא מסוגלת לבחור בתשובה הנכונה בלחיצת כפתור ולא בהקלדה מייגעת, בהחלט מקלה עליה את החיים בצורה משמעותית.

רק בריאות, חנה.

 

דוגמה חמישית – מודעות דינמיות

ליאת היא מנהלת קמפיינים של גוגל כבר מספר שנים. היא צברה לא מעט ניסיון ויודעת לאפיין ולהגדיר היטב את קהל היעד של הקמפיינים המנוהלים על ידה. ליאת אוהבת מאוד את העבודה, אם כי לאחרונה חשה שחיקה קלה. לא משהו רציני. אם רק הייתה איזושהי בשורה חדשה בתחום הזה של קמפיינים ממומנים היא הייתה, ודאי, אדם הרבה יותר מאושר.

ואז מתוודעת ליאת לכך שאכן קיימת בשורה בעולם הזה, והיא נקראת מודעות דינמיות. למה הכוונה? הכוונה היא שהקופי של המודעה מתאים עצמו לחיפוש שביצע הגולש. בצורה כזאת, אם פעם הייתה נדרשת ליאת ליצור קבוצת מודעות נפרדת עבור כל משפחת מילים לחיפוש, הרי שכיום היא יכולה להגדיר מודעות דינמיות, שהכותרת שלהן והתוכן שלהן יוצגו לגולש בצורה דינמית, וישתנו בזמן אמת, בהתאם לחיפוש שביצע הגולש.

ליאת שמחה וממשיכה את יום העבודה עם חיוך על הפנים.

 

דוגמה שישית – רימרקטינג

אלדד, איש התוכן שפגשנו מקודם, רוצה לצאת לחופשה ביוון. הוא פותח את מנוע החיפוש ומקליד את הביטוי "חופשה ביוון". מיד קופצות אליו הצעות שונות ואטרקטיביות, מלוות בהסברים, תמונות וביקורות של לקוחות שרכשו בעבר את חבילת הנופש, ומצאו זמן מיד לאחר סיום החופשה, רגע לפני שחרור הבייביסיטר לדרכה, לכתוב ביקורת חיובית על החופשה.

אלדד רושם לעצמו כמה מן האפשרויות שנראות לו רלוונטיות וממשיך להתנהל כרגיל, כאילו מעולם לא תכנן לצאת לחופשה ביוון. למחרת גולש אלדד בפייסבוק ולמרבה ההפתעה שלו, מוצגת לו מודעה הקוראת לו לסגור כמה שיותר מהר עסקה לרכישת חופשה ביוון. "איזה מדהים ובעל ערך הפייסבוק הזה", חושב לעצמו אלדד.

 

מהם, אם כן, היתרונות של אוטומציה בשיווק?

אחרי שראינו שש דוגמאות שונות לדרכים בהן ניתן להטמיע אוטומציה בתהליך השיווק של העסק, בואו נפנה להבין מהם היתרונות המרכזיים שאוטומציה כזאת יכולה לספק לנו:

 

יתרון ראשון – חיסכון בזמן

כפי שראינו בכמעט כל המקרים שהוצגו, אוטומציה המוטמעת נכון חוסכמת לא מעט זמן לבעל העסק, ומסייעת לו להקדיש את הזמן שלו לייצור הכנסות או להשבחת השירות שהוא מספק ללקוחותיו.

 

יתרון שני – מיקוד משאבים

כאשר בעל עסק מטמיע אוטומציה בתהליכי השיווק שלו, הוא יכול למקד את המשאבים הפנויים שלו במה שבאמת דורש את הקשב הניהולי שלו בעסק. התחום שבו הוא ידרש להשקיע ישתנה, כמובן מעסק לעסק. בעל עסק אחד יחליט שהוא משקיע את כולו בתהליך המכירה, אחר ירצה לשפר דווקא את שירות הלקוחות שלו, בעל עסק שלישי ירצה להיות זמין יותר ללקוחות וכו'.

 

יתרון שלישי – מניעת טעויות

זוכרים את שלומי, זה שמפיק חשבוניות עבור הלקוחות שמגיעים לאתר על מנת לרכוש קפסולות של קפה? שלומי הצליח למנוע לא מעט טעויות בהקלדת סכומים ומענים בחשבוניות בהפיק, לכשעבר להפקה אוטומטית של חשבוניות.

 

יתרון רביעי – שיפור השירות

הטמעת תהליכי אוטומציה בעסק תאפשר לכם לשפר באופן ניכר את השירות שאתם מספקים ללקוחות. מענה אוטומטי ומהיר יוכל לשדר ללקוחות שלכם מסר שקיבלתם את הפניה שלהם, שאתם מודעים אליה ועושים ככל שביכולתכם על מנת לספק להם את המענה האיכותי והמהיר ביותר.

 

יתרון חמישי – מקסום הערך מן הלקוח

אוטומציה נכונה המוטמעת בתהליך השיווק של העסק, יכולה לאפשר לעסק לבצע UpSale מוצלח. רק מערכת אוטומטית תדע לזהות את הנקודות בהן הלקוח הוא לקוח חם, כזה שאפשר יהיה להציע לו עוד מגוון שירותים משלימים שאותם יוכל לרכוש בנוסף למוצר שכבר רכש.

 

יתרון שישי – מדידה

תהליכי שיווק המתבססים על מערכות המאפשרות ביצוע אוטומציה הם תהליכים מדידים יותר, שקופים יותר, וניתנים לניתוח איכותי יותר. מערכות אוטומציה תדענה לספק לכם חיווי אודות האיזורים שעובדים היטב וגם אודות האזורים בהם נדרשים שיפורים שונים.

 

לסיכום

מעוניינים להטמיע אוטומציה בעסק? אם תעשו זאת נכון ובצורה מושכלת, תוכלו ליהנות ממגוון גדול של יתרונות, לשפר את תהליכי העבודה בעסק, לספק שירות טוב יותר ללקוחות, ולמדוד את עצמכם בצורה אפקטיבית יותר.

אוטומציה בשיווק מתייחסת למיכון תהליכים שגרתיים בעסק המבוצעים בדרך כלל בצורה ידנית, כך שיתבצעו באופן אוטומטי.

שילוב של אוטומציה בתהליכי העבודה בעסק יכול לסייע בחיסכון בזמן, במניעת טעויות, בהפחתת שיעור הטעויות ובשיפור השירות ללקוח.

אוטומציה בשיווק ניתן להטמיע כמעט בכל תהליכי העבודה בעסק: דיוור ללקוחות, הפקת חשבוניות, פרסום והפצת תכנים, ניהול שיח עם הלקוח בצ'אט וכן בערוצים רבים נוספים. לסקירה מקיפה של היכן ניתן לשלב אוטומציה בעסק, היכנסו למאמר.

בהחלט. תהליכים אוטומטיים, לצד היתרונות שהם מספקים בחיסכון בזמן, בעלויות ובשיפור השירות, הינם תהליכים מדידים שיכולים לספק תמונת מצב עדכנית לבעל העסק. לפרטים נוספים אודות היכולות המשופרות של תהליכים אוטומטיים היכנסו למאמר.

אוטומציה בשיווק - המדריך המלא
שלחו לחבר קישור למאמר, הוא חייב לקרוא אותו!
שלחו לחבר קישור למאמר
הוא חייב לקרוא אותו!
תמונה של עשהאל דרייר
עשהאל דרייר

מנכ"ל חברת עשהאל קידום אתרים, מייסד דיגיפארם - חנות אונליין להזמנת תכנים וקישורים עבור אנשי SEO, מוביל את קבוצת אנשי ה-SEO הגדולה בישראל בפייסבוק ובווטסאפ.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה עבורך:

המדריך המלא להקמת אתרי לידים

בואו נשים את הדברים על השולחן: אין מי מאיתנו שלא מחפש דרכים קלות, יחסית, וחוקיות, כמובן, לייצר כסף. גם אם לא מדובר בהכנסה שניתן להסתמך

ניהול לידים – הבסיס לעסק מצליח

אני מדבר הרבה בבלוג שלי על קידום אתרים אורגני, ועל היתרון המרכזי שהוא מייצר לבית העסק: לידים איכותיים ובשלים יותר. רק שצריך לזכור שגם אם

איך לייצר אתרי לידים? המדריך המלא

לידים הם כלי העבודה השיווקי החשוב ביותר בעידן האינטרנט. המרחב הטכנולוגי שינה מקצה לקצה את האופן שבו בעלי מקצוע ונותני שירותים מנהלים את האסטרטגיה העסקית

בדיקת מהירות אחסון אתרים קלאודוויז
עשהאל דרייר
היי כאן עשהאל ואני רוצה להמליץ לך באופן אישי לפתוח שרת בקלאודוויז ולהנות מאתרים מהירים, תמיכה 24/7 וממשק נוח. אני מאחסן למעלה מ-400 אתרים בעצמי וממליץ בחום ובלב שלם, לאחר מספר שנות ניסיון